Tip-tip sukses memancing di Titiwangsa

Memancing di Malaysia adalah suatu aktiviti yang menarik. Lagi lagi di taman tasik Titiwangsa, kehebatanya tak terkata. Kalau anda pemancing tegar di ibukota anda pasti bersetuju tempat paling top untuk memancing di Kuala Lumpur (KL) adalah Tasik Titiwangsa. Terdapat pelbagai jenis ikan di dalam perairanya. Ikan seperti Peacock Bass (Pikok, Rajaa atau PB), Toman (rempit, curut dengan mama), ikan Jaguar Cichlid (saudara PB), patin, tongsan, rohu dan macam lagi. Stok ikan pun boleh dikatakan teramat tinggi tak terkata.

Tapi kenapa ia begitu? Ia kerana perairan tasik Titiwangsa kaya dengan ikan kerana kawalan ketat oleh DBKL. Ya saudara sekalian ini adalah kawasan larangan pancing. DBKL menjaga taman ini dengan ketat sekali dan sekiranya anda didapati memancing tanpa sebarang kebenaran segala alat pancing anda pasti akan dirampas.

Walau bagaimanapun hari ini agak berlainan sedikit. Ya, hari ini kita memancing di Titiwangsa tanpa was was. Malah kami berkasting dengan rajin sekali didepan pegawai DBKL yang bertugas menjaga taman tersebut. Saudara sekalian jangan tersilap sangka bahawa hari Malaysia DBKL memberi peluang memancing sesuka hati kerana ia bukanya begitu. Caranya adalah:

aaa

Saudara sekalian. Inilah lesen untuk memancing di Tasik Titiwangsa tanpa was was. Akan tetapi kami tidak menyertai pertandingan ini kerana berpegang kepada prinsip bahawa memancing di tasik awam haruslah percuma dan beretika. Apa yang telah kami buat adalah menyertai para kaki casting memancing di tasik yang lebih kecil yang terletak di belah Restoran Nelayan.

20130916_065422

Setelah memancing di perairan yang kurang dengan PB akibat kaki punggah kami beridam untuk mencuba Pro-Jectile di tempat yang lebih kaw ikan PB nya. Ikan PB di titiwangsa terkenal kerana bilanganya yang tinggi dan sifatnya yang agak agresif.

Pertandingan tersebut bermula pada jam 9 pagi tetapi kami tiba di tasik Titiwangsa pada pukul 7 pagi bersiap sedia untuk mencuba nasib dengan ikan ikan di sini. Target spesis utama di pagi ini adala ikan Raja titiwangsa. Kami bermula di bahagian benteng yang betul bertentangan dengan restoran Nelayan kerana melihat “frenzy” berlaku di sana.

20130916_065616

Setelah siap mengikat Pro-Jectile bersertakan dengan tali “leader” yang berukuran agak-agak 12 kaki kami pun memulakan operasi kami. Kami membuat lontaran pertama dan setelah jatuh kedalam air membiarkan Pro-Jectile tenggellam pada kiraan 5 dan mula mengayuh kekili dengan perlahan. Apa yang kami dapati adalah terdapat banyak “strike” tetapi tiada ikan yang tersangkut dengan fly kami.

Kami mencuba berkali kali begitu tetapi tiada respon yang bagus cuma kejaran dan strike sahaja. Suatu perkara yang aneh kerana kami dapati ada PB yang menelan fly yang kami persembahkan tetapi membuangya balik. ini amat merungsingkan kami.

Melihat bahawa banyak orang sedan melakukan senaman disini kami menukar tempat ke bahagian yang mempunyai lebih ruang dari ruang pejalan kaki. 20130916_074435

Di sini kami dapati banyak kaki casting telah sampai dan memulakan aktiviti casting mereka. Kami pun memilh sasaran untuk mendaratkan fly betul betul di depan samai. Akan tetapi kami terlebih kuasa dan mendaratkan fly diatas sami yang berdekatan dengan pancur air.

Untuk mengelakkan dari menarik samai kami mengayuh kekili kami dengan laju sekali untuk membaling semula. Sedang kami mengayuh begitu ZUPP! dengan serta merta PB pertama kita tersangkut. Rupa-rupanya ikan di sini memerlukan aksi yang sangat agresif.

20130916_073416

Kami mencuba lagi buat kali kedua dan mengayuh dengan liar sekali. ZUPP! Kena lagi.

20130916_074615

Rupa-rupanya ikan sangat agresif hari ini. Kayuhan perlu sangat laju dan aksi umpan perlu menarik untuk mendapatkan ikan di sini hari ini. Inilah taktik untuk diguna pakai untuk hari ini. Taktik ini terbukti mendapatkan hasil pada pagi ini. Umpan agresif untuk ikan agresif.

20130916_074814 20130916_075118

Apa yang perlu diambil perhatian adalah semakin matahari bersinar ikan PB di sini akan mula turun lagi ke dalam samai. Ini tidak bermasksud dia tidak akan strike tetapi harus menukar taktik kepada kayuhan yang kurang laju dan aksi medium untuk menarik ikan ini. Apa yang kami dapati juga adalah dalam jam menghampiri pukul sembilan aktiviti PB juga akan berkurangan.

Sekiranya saudara sekalian ingin memancing tanpa was was di tasik Titiwangsa, saudara bolehlah mencuba pada waktu bila pihak DBKL menganjurkan pertandingan sebegini.

Dalam dua jam kita berada disana kami juga sempat melihat “boiling” anak toman dan pelbagai jenis ikan lagi. Kami mengucapkan terima kasih kepada bro Shatha yang menjemput kami untuk mencuba nasib di tasik Titiwangsa. Tip yang diberi beliau amat terbaik dan beliau juga merupakan satu pemancing yang tegar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *